25 september 2020 Gebruikers online: 27
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

HEBO boeit historische vereniging

Geplaatst op: 26 april 2018

Tekst Gerard Broekroelofs, foto's Gerrit Slurink

Henk Bonsink uit Zwartsluis gaf in het oude stadhuis van Hasselt een lezing over zijn bedrijf HEBO, vernuftig naar hemzelf genoemd. Voorzitter van de Historische Vereniging Hanny Becker, heette hem hartelijk welkom en refereerde meteen aan de grote kwaliteit van het bedrijf met het overeind halen van de omgevallen kranen  in Alphen a/d Rijn en het lichten van de Kamper kogge.

Middels een beamerpresentatie door dochter Janneke, die ook in het bedrijf werkzaam is, met foto’s en filmpjes werden de belangstellenden ingewijd in maritiem service HEBO wereldwijd; gespecialiseerd in het werken met zeer groot materieel om calamiteiten te water te bestrijden zoals: olievervuiling, bergingen, speciaal transport en zwaar hijswerk. Ondanks het feit dat Henk Bonsink een mooie baan had bij Rijkswaterstaat lokte het avontuur van een eigen onderneming, die hij in 1989 op een bescheiden terrein in Zwartsluis startte onder de naam HEBO. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldwijde onderneming verspreid over 10 locaties waarvan er 7 zich in Nederland bevinden, 2 in Duitsland en 1 in Denemarken.

Het internationale karakter bleek ook al uit het promotie filmpje met Engelse ondertiteling waarin de ontwikkeling van het bedrijf geschetst werd. De aantallen bergingsvaartuigen (HEBO CAT 4,5,6 etc.), pontons, hijskranen, sleepboten, snelboten, reddingsboten neemt gestaag toe en worden steeds groter en deze kunnen dus steeds meer gewicht hijsen. Samen met zijn zonen Wiebe en Gerrit vormen zij de directie van HEBO en hebben zij inmiddels de beschikking over ongeveer 70 vaartuigen en werken er 95 mensen in loondienst en 10 zzp-ers. Per inschrijving, waarbij de laagste bieder het project mag uitvoeren, komt men telkens aan een  nieuwe klus. Omdat HEBO echter kwaliteit levert wordt het bedrijf steeds vaker gevraagd.

Allerlei problemen passeren de revue zoals een aanvaring bij de Botlekbrug te Rotterdam, de helikopter crash in de Betuwe, berging van een doormidden gevaren kotter, het plaatsen van de sluizen te Limmel, het verplaatsen van de 240 m lange brug in Rotterdam ,het vervoer van de spoorbrug Zwolle, dode vis van 34 ton afvoeren, mijnen uit WOII, olie opruimen van gestrande schepen, transport van een groot jacht, windturbines langs de A6 plaatsen etc.. Voor elke nieuwe klus moet eerst veel denkwerk verricht worden om tot een juiste oplossing te komen. Het lichten van de Kamper kogge was een ingewikkelde kwestie. Je moet met heel veel factoren rekening houden om het gevaarte heelhuids boven water te krijgen en te transporteren naar de conserveringsruimte.

Soms gaat er wel eens iets mis zoals onlangs toen een kraan bezweek onder het gewicht van een brugdeel. Gelukkig raakte niemand gewond en bleef het beperkt tot materiële schade. Knap werk van iemand die zegt dat hij Landbouwschool en wat cursussen heeft gedaan. Om een echte ‘hoogwerker’ te worden  heb je blijkbaar een avontuurlijke geest  nodig. Vanuit de verzekeringswereld was er veel lof voor deze gedetailleerde lezing en wordt Henk Bonsink geprezen om zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid, wat hem ongetwijfeld wereldfaam heeft gebracht.

Gepubliceerd door Erik Driessen

Reacties zijn gesloten.

Nightstore