24 april 2024 Gebruikers online: 18
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

‘Doorstroming N331 verbeterd ondanks haperingen’

Geplaatst op: 5 juni 2018

Verkeersopstoppingen waren er ook al kort na de opening van de rotonde Vaartweg/N331 Foto: Ronald Mulder

De provincie-projectleider die verantwoordelijk is voor de aanleg van de superrotonde bij de N331 ziet geen doorstromingsproblemen meer in het verkeer. Hij reageert dinsdag op een mail van EMTÉ-ondernemer Ronald Mulder. Toch zijn er nog steeds haperingen zien betrokkenen.  

Het duurde even voor het projectleider Edwin Koenen met een antwoord kwam op de bezorgde mail. “We reageerden niet direct, want we weten dat mensen altijd moeten wennen aan dergelijke nieuwe verkeerssituaties. We hebben het even aangezien en zodoende Mulder nu geantwoord.” Ook heeft de verkeersdeskundige van de provincie nog naar de klacht gekeken.

12 april, een paar dagen na ingebruikname van de nieuwe rotonde, uitte Mulder zijn zorgen over de doorstroming. “Het is verstandig om dit besluit nog eens te heroverwegen, de problemen op de kruising ter hoogte van Zieleman zullen op dat moment (red. als de doorsteek naar de hoofdweg ter hoogte van de Hoogstraat/ Bodewes afgesloten wordt) nog groter worden dan nu al het geval is. In mijn optiek was het beter geweest dat ook de parallelweg op de rotonde uit zou komen”, schreef de supermarktondernemer.

Koenen zag de problemen ook, maar weet dit aan de nieuwigheid: “Wij hebben na de weekendafsluiting (6 en 7 april jl.), het verkeer eerst laten wennen aan de nieuwe situatie. Nu na ruim een maand later kunnen wij concluderen dat het verkeer in de eerste week moest wennen aan de nieuwe situatie. Wij zien nu gelukkig niet meer de problemen die u in uw mail schetste.” Koenen signaleert overigens wel dat waar het verkeer eerst vast stond bij Vaartweg/N331, het probleem deels verplaatst is naar de stoplichten. Daarvoor heeft hij contact met de gemeente, die eventueel de tijden van de verkeerslichten gaat aanpassen. Maar daarover is nog niet besloten meldt de projectleider.

Roy Zieleman van Autobedrijf Zieleman is het deels eens met de waarneming van Koenen. “Het stroomt wel mooi door nu. Maar verkeer richting de paralelweg naar de manege loopt nog steeds geregeld vast. En op vrijdagmiddag staat het nog steeds vast op de Vaartweg richting de Lichtmis tussen 16.00 en 18.00 uur. Maar gevoelsmatig is het over het algemeen beter, overzichtelijker en veiliger geworden door de rotonde.” Zieleman is het wel met Mulder eens dat het misschien wel beter was om de paralelweg ook aan te laten takken op de rotonde. Daarbij benadrukt hij wel dat hij natuurlijk geen deskundige is.

Henk Bolding is dat -als verkeersdeskundige van de provincie- wel. In de rol van adviseur verkeersveiligheid en beheer heeft hij meegewerkt aan het ontwerp van de rotonde. Hij heeft een eenvoudige verklaring waarom de paralelwegen niet op rotonde uitkomen. “Dat kan niet in verband met de grote van de rotonde. Hij heeft nu al vier takken, en dat zouden er dan zes moeten worden, dat is ongebruikelijk in dergelijke situaties”, aldus Bolding. Hij benadrukt de rotonde lijkt te voorzien in een betere doorstroming. “We weten dat er veel verkeer van de Stadsweg komt, maar het hele plan is bedacht om de verkeersdruk richting Genemuiden en het Hasselter bedrijventerrein weg te halen van de paralelweg.” Bolding maakt wat slotconclusie over het hele project nog pas op de plaats. “Pas als alles gereed is kunnen we het goed beoordelen”, daarvoor is het nu nog te vroeg vindt de verkeersdeskundige.

Ronald Mulder viert een vakantie en was zodoende niet bereikbaar voor een reactie.

Gepubliceerd door Bas Jansen

Reacties zijn gesloten.

Contour