23 september 2020 Gebruikers online: 24
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

Van waarde zijn tijdens moeilijkste momenten

Geplaatst op: 6 maart 2019

“De rust en de tijd…”, zeggen Nienke Apperlo, Herbien Marijs-Van der Vegte en Helmich van Dijk als ze hét onderscheidende punt van Helmich van Dijk Uitvaartverzorging moeten benoemen. “Wij hoeven niet op de klok te kijken en gaan pas weg als de zaken voor een familie echt goed zijn geregeld”, zegt Apperlo.

“Een mooi vak”, klinkt vreemd in de branche waarin ze werken, beseffen ze alle drie. Maar ondanks het verdriet dat ze wekelijks meemaken, vinden ze veel voldoening in hun werk. “Je kunt van waarde zijn voor mensen tijdens moeilijke momenten. Wij luisteren goed naar de wensen en proberen die met onze persoonlijke benadering te realiseren”, zegt Apperlo.

“Mijn vader zei altijd: ‘waar verdriet is, is liefde geweest’”, vult Van Dijk aan, waarmee hij indirect de brug naar de geschiedenis van zijn bedrijf slaat. Opa van Dijk begon in 1959 met een uitvaartonderneming, vader zette die vanaf 1971 voort en Helmich is sinds 1997 de derde generatie.

De veranderingen zijn groot, zegt Van Dijk. “Vroeger kende elke uitvaart min of meer hetzelfde stramien. Tegenwoordig is eigenlijk geen uitvaart meer hetzelfde. Mensen denken meer na over hoe ze het willen, waardoor een uitvaart heel persoonlijk is geworden. Dat maakt voor ons de uitdaging groter om een uitvaart volledig naar de wensen te laten verlopen.”

Een uitvaartondernemer moet ook daarom over organiserend vermogen beschikken, merkt Marijs op. Zij werkt sinds twee jaar voor Helmich van Dijk. “Je moet kunnen praten, zwijgen en luisteren, stressbestendig zijn, goed in taal zijn én goed kunnen organiseren. Dit is echt een heel breed vak. Vergeet niet dat er heel veel afkomt op nabestaanden. Wij proberen ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden en te adviseren.”

Bij Helmich van Dijk kan ze altijd terugvallen op de ervaring van Van Dijk en Apperlo, die al zestien jaar voor Van Dijk werkt. “Een van drieën begeleidt een uitvaart volledig: van het moment van het telefoontje tot ver na de plechtigheid. Dat geeft de familie rust. Op de dag van de uitvaart zelf assisteert bovendien een van ons. Ook dat geeft weer veel rust. Bij een uitvaart komt zoveel kijken, dat die assistentie heel waardevol is”, vertelt Apperlo, die erop wijst dat ze alle drie ook de laatste verzorging doen.

Alle drie werken ze vanuit een christelijke levensovertuiging, maar Helmich van Dijk benadrukt dat ze alle soorten uitvaarten verzorgen. “Ons motto is: ‘als het om vertrouwen gaat’. Wij doen ons uiterste best om dat vertrouwen waar te maken. In ons motto zit ook een christelijke verwijzing: want van wie krijg je dat vertrouwen?”

Een ding is altijd hetzelfde gebleven: een sterfgeval komt meestal onverwacht. “Als wij een melding krijgen, laten we alles vallen en zijn we een week beschikbaar voor de familie”, zegt Marijs. Met de persoonlijke benadering begeleiden ze mensen dan in een moeilijke tijd. Meer informatie over de uitvaartverzorgers op

www.uitvaartvandijk.nl

Gepubliceerd door Erik Driessen

Reacties zijn gesloten.

Nightstore