19 april 2024 Gebruikers online: 16

Hasselt Actueel Jaaroverzicht 2020 deel 3/4

Geplaatst op: 29 december 2020

De zomer bracht coronaproof evenementen in het park, Foto Gerrit Slurink

De zomer van 2020 gaf veel mensen wat meer ruimte om even tot adem te komen. Ook in Hasselt was het meer ontspannen na het zorgwekkende voorjaar.

Het Anker nam afscheid van directeur Jaap Oudenampsen aan het eind van het schooljaar. Na meer dan twintig jaar verlaat hij de school. Het werd een mooi afscheidsfeest waar ‘meester Jaap’ op een platte kar naar de school kwam.

Op 8 juli meldt Zwartewater FM voorlopig geen corona-updates meer uit te zenden met burgemeester Bilder. “Al meerdere weken zijn er geen nieuwe besmettingen en sterfgevallen bekend en daarom heeft de redactie van het radioprogramma besloten om vooralsnog te stoppen met de uitzendingen”, staat in een persbericht van de omroep.

Hasselt-wifi
Halverwege juli komt er ‘free wifi’ beschikbaar in de binnenstad waar het mobiele ontvangst vaak slecht is. Iedereen kan zo gratis online op de ‘Hasselt-wifi’, bewoners en bezoekers.

De Baak en De Ichthus beleggen kerkdiensten in het park en maken daarbij gebruik van de muziekkoepel die recent is opgeknapt. Ook de SCAB en muziekkorps Irene maken creatief gebruik van de faciliteiten om ‘corona-proof’ weer een evenement te houden na maanden van stilte.

Op het Diamantenbolwerk starten in augustus de werkzaamheden voor de nieuwe camperparking. Om de hoek bij de nieuwe tattooshop opent Jan Willem Tebak met een opmerkelijke stunt. Zes Hasselters laten 8061 tatoeëren op de kuit.

Tour de Kleedjesmarkt
Marlous Naberman van De Buurman bedenkt een succesvol alternatief op de traditionele kleedjesmarkt. Op 22 augustus kan iedereen verspreid over Hasselt terecht bij kraampjes en kleedjes voor de huizen.

September opent met eigen nieuws. Journalist Erik Driessen draagt Hasselt Actueel volledig over aan Bas Jansen. Geassisteerd door zijn vader Klaas Jansen gaat hij de kar trekken van deze nieuwssite.

In de laatste weken van september wordt duidelijk dat er ook in Zwartewaterland weer meer coronabesmettingen zijn en dat aanvullende maatregelen niet meer ver weg zijn. Bilder: “De trend is heel duidelijk, we zien een behoorlijke stijging in IJsselland. Men weet dat als deze trend voortzet, er een explosieve stijging kan volgen. Op dit moment heeft IJsselland nog geen aanvullende maatregelen, maar wij moeten ons goed houden aan de huidige maatregelen om erger te voorkomen.”

Ad’Vundum
Hasselt Actueel is, mede door al het coronanieuws, heel goed bezocht. Alle bezoekersrecords zijn in 2020 gebroken. Het ‘goed nieuws-artikel’ dat veruit het best is gelezen is dit jaar het bericht dat Ad’Vundum ging verhuizen naar het pand van De Herderin, om zo meer bezoekers te kunnen ontvangen. Helaas heeft eigenares Dunja de Bruin maar een week kunnen genieten van de extra ruimte, nadat de horeca in half oktober voor de tweede keer krijgt te horen dat zij moeten sluiten. Schrale troost is dat dit staaltje creatief ondernemerschap alom werd geprezen, bleek uit de talloze reacties op het artikel.

Gepubliceerd door Bas Jansen

Reacties zijn gesloten.