26 april 2024 Gebruikers online: 50
Bonthuis en Vaartjes

Jaaroverzicht Hasselt Actueel 2019 (1)

Geplaatst op: 26 december 2019

Feestelijk opening Jumbo in maart

We zitten in de laatste dagen van het jaar, tijd voor ons als redactie om het jaaroverzicht te maken. Wat viel op in 2019? In drie delen blikken we terug op het afgelopen jaar. In dit eerste deel onder meer supermarktnieuws en grote geldbedragen die worden ingezameld voor goede doelen.

Supermarktondernemer Ronald Mulder kwam in aan het begin van het jaar met het nieuws dat zijn supermarkt in het voorjaar zou worden omgebouwd tot Jumbo. De komst van de populaire formule is door veel Hasselters met gejuich ontvangen. Toen in maart de totaal vernieuwde winkel openging stond het rijendik voor de schuifdeuren. In feestelijke sfeer gingen de klanten naar binnen om te ontdekken wat ‘hun’ Jumbo allemaal te bieden had.

Scheve Populier plat
In 2018 was er veel aandacht voor een specifieke boom, namelijk het scheve exemplaar even buiten Hasselt bij de dijk richting Zwartsluis. De geliefde populier werd gevaarlijk voor passanten en moest ging begin januari tegen de vlakte.

Het ingezamelde geldbedrag van de radiomarathon voor Energy4All kreeg in januari een prachtige aanvulling vanuit de spinningmarathon. Met een record aantal fietsers werd er ruim 14.000 euro bij elkaar gefietst voor het goede doel. In maart werd er opnieuw een recordbedrag gepresenteerd door ZwartewatelandHelpt. Energy4All mocht maar liefst een cheque van 52.500 euro in ontvangst nemen, het hoogste bedrag ooit ingezameld door ZwartewaterlandHelpt.

Even werd er geschaatst op de uiterwaarden. 21 januari durfden de waaghalzen het aan op ondiepe delen tussen Hasselt en Zwartsluis. En hoe vurig de vrijwilligers het ook wensten, de laag Hasselter ijsbaan bereikte niet de gewenste dikte. Zo ging de ijsbaan in 2019 niet open in tegenstelling tot 2018.

Hasselt kreeg voor het eerste en centrummanager. Maar na korte tijd verliet Elizabeth Pilat alweer het toneel om persoonlijke redenen. De manager was aangesteld om het centrum weer aantrekkelijk te maken voor detailhandel en toerisme. In mei werd Eduard Plate gepresenteerd als opvolger. In de zomer doet hij in een interview zijn eerste plannen uit de doeken. Bibliotheek in het centrum, Bed & Breakfast en het openen van een pannekoekenrestaurant zijn een aantal van zijn suggesties na gevoerde gesprekken.

Team Wappie
Een opvallende goede doelen-actie was ook de inzameling door het Team Wappie. Verschillende sporters deden mee aan de Tour du ALS om geld op te halen voor bestrijding van de fatale spierziekte. Met een benefietconcert in De Prinsenhof in maart werd maar liefst 22.000 euro opgehaald.

Het Hasselter zwembad opende haar deuren als een van de eerste baden dit jaar. Op 17 april konden de zwemmers al een duik nemen. Na de warme start werd de zomer niet zo heet als in 2018.

Gepubliceerd door Bas Jansen

Reacties zijn gesloten.