4 mei 2024 Gebruikers online: 15
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

Verkeersplan kan nog alle kanten op

Geplaatst op: 9 mei 2019

De gemeenteraad kreeg donderdag bepaald niet de handen op elkaar voor de verkeersplannen van het college in het centrum. Dat pleit onder meer na raadpleging van 350 bewoners voor tweerichtingsverkeer in de Hoogstraat, maar dan wel op zo’n manier dat de ‘auto te gast’ is. Een aantal partijen ziet liever eenrichtingverkeer. Over vier weken praat de raad verder.

Al sinds 2012 wordt gesproken over het centrum van Hasselt en uit die tijd stamt ook het plan voor eenrichtingsverkeer. Dat is volgens wethouder Coster echter ingehaald door de realiteit. Onder meer door de nieuwe situatie op de N331 gaat er nu veel minder verkeer door de Hoogstraat. Door een nieuwe parallelweg zou straks ook verkeer richting De Molenwaard niet meer door de smalle centrumstraten gaan.

Bovendien heeft Coster de cijfers van een raadpleging in de hand. Van de 350 mensen die reageerden is 59 procent voor tweerichtingsverkeer. Volgens de wethouder zijn ook ondernemers daar voorstander van. Met de nodige obstakels wordt wel de snelheid uit het verkeer gehaald, zodat de Hoogstraat toch veiliger en aantrekkelijker wordt voor voetgangers en fietsers.

Klaas Eenkhoorn (PvdA) kan zich dat niet voorstellen. Hij vindt het collegeplan ‘een blamage’. Volgens hem is het vooral gunstig voor bewoners van het Justitie Bastion en De Molenwaard, maar dodelijk voor de rest van het centrum. Bij de gestelde 59 procent voorstanders zet hij ook vraagtekens, omdat inwoners van de hele gemeente konden meedenken. “Die beslissen nu over bewoners en ondernemers van het centrum van Hasselt”, aldus Eenkhoorn. Volgens hem is onder meer een groter terras bij De Herderin niet meer mogelijk.

Ook Van Zandwijk is kritisch over de plannen. Volgens hem zou eenrichtingsverkeer eindelijk afrekenen met de gestage stroom sluipverkeer. “Wij willen alleen mensen die wonen, werken of winkelen met de auto in het centrum. We vragen ons af of de veiligheid door dit plan groter wordt.” Coalitiepartij ChristenUnie heeft ook nog veel vragen. “Duwen we het centrum op deze manier in de goede richting?”, vraagt Tamme Spoelstra zich af. Hij wil over vier weken een schets zien van de beoogde situatie, zodat hij wellicht wel positiever naar de toekomstige situatie kan kijken.

SGP en Buitengewoon Zwartewaterland zijn milder over de plannen. Kira Fijn van BGZ vindt het goed dat de bevolking een stem bij de keuze heeft gehad. Ze wijst er net als Coster op dat er momenteel al minder sluipverkeer in de Hoogstraat is.

 

Gepubliceerd door Erik Driessen

8 reacties op “Verkeersplan kan nog alle kanten op”

  1. Beste Jan Stoeten…dat is dikke kolder. In Zwartsluis,Genemuiden, Staphorst, Nieuwleusen en winkelcertra in de wijken van Zwolle sta je met de auto midden in het winkelgebied. De parkeerplekken in Hasselt aan de Kaai zijn mooi,maar worden vaak bezet door bewoners en zelfs door eigenaren van de ondernemingen. Het is overigens totaal niet reëel om van consumenten te verlangen dat ze vanaf de Grintwal of aan de van Nahuysweg helemaal naar de binnenstad te lopen als het winkel aanbod in Hasselt ook nog eens ruk is. Dan gaat men liever ergens anders naar toe waar het winkelaanbod groter is, alles bij elkaar zit en waar men niet zo ver hoeft te lopen. De bedoeling is toch om de binnenstad van Hasselt weer bloeiend te maken?? Nou dan moet je wel wat te bieden hebben en onderscheid kunnen maken van omliggende winkelgebieden. Hasselt loopt in deze heel ver achter. Jullie denken totaal niet vanuit het oogpunt van de consument en de ondernemer. Jullie kijken vanuit het oogpunt van de Hasselter die emotionele waarde hecht aan de historische binnenstad. Dat is het belangrijkste, maar voor de consument is dat niet zo heel belangrijk. Die wil gewoon fatsoendelijk zijn boodschappen kopen en dat maakt hem niet zoveel uit waar hij dat doet en hoe de omgeving eruit ziet. Als het winkelgebied maar wat te bieden is, het makkelijk gemaakt word en dus toegankelijk. Geen nieuwe ondernemer van detailhandel zal zich in de binnenstad van Hasselt willen vestigen, omdat het gewoon slecht bereikbaar en juist ontoegankelijk is voor de consument, maar ook voor de bevoorading.

    Dat is wat de Hasselter bevolking maar niet wil snappen.

  2. Beste Andere Hasselter bewoner , begin es met normaal uw naam te noemen als u iets hebt te melden en uw eigen menig kenbaar wilt / gaat maken. uw reactie met in feite moet de auto vlak voor de deur staan van de winkel , is al jaren uit de tijd !!!!!!!! we hebben ruimte gecreeerd voor het parkeren aan de Kaai, van Nahyusweg en .. de Grintwal , om er maar een paar te noemen, allen vlak bij het centrum, als je naar Zwolle, Genemuiden en of ….. gaat zul je ook moeten parkeren op de P plaats aan de rand van het centrum.

  3. Ik denk dat je de klanten juist wegjaagt als ze niet fatsoendelijk met de auto kunnen kopen. Dat kan in Genemuiden en Zwartsluis dus wel en daarmee onderscheiden zij zich in de markt. Als je ooit nog detailhandel in de binnenstad wilt hebben is dat een pre, juist omdat bijna alle detailhandel is verdwenen. Het is voor ondernemers in de detailhandel dus niet aantrekkelijk om te ondernemen in een krappe binnenstad die geen bezoekers trekt. En dan dat domme gelul van mensen die constant roepen dan ga je maar met de fiets. Maar het intereseert jouw niet dat een ondernemer omzet verliest doordat de bereikbaarheid uitermate slecht is. De consument betaalt en die bepaalt. En in Hasselt is er behoefte aan een centraal winkelgebied met voldoende ruimte voor auto’s. We gaan anders wel lekker ons geld on Zwolle, Genemuiden en Zwartsluis uitgeven.

  4. Durf te denken en handelen vanuit toekomst en niet vanuit individuele belangen. Meer detailhandel is niet realistisch. Onbeperkte vrijheid voor de auto ook niet. Eenrichtingsverkeer is daarom de juiste optie.

  5. wel jammer als die boten voor de jachthaven niet meer door Hasselt gaan, het heeft wel wat dat gepruts door de stad, een extra attractie net zoiets als in Blokzijl, anders wordt het zo’n dooie boel

  6. Liesje, die auto hoeft de binnenstad niet uit, maar in de Hoogstraat éénrichtings-verkeer zou niet verkeer-t zijn ,dat geeft rust in de Hoogstraat , kun je fatsoenlijk flaneren en winkelen , auto te gast, daar ben ook ik voorstander van. trouwens dat stemmen door mensen buiten Hasselt is niet correct. wij bemoeien ons toch ook niet met een bocht in de weg in Genemuiden ?? of een fietspad in zwartsluis ??

  7. Je kan toch ook op de fiets een boodschap doen. Nog milieuvriendelijk ook

  8. Haal je de auto uit de binnenstad, dan is dat de genadeklap voor de detailhandel in Hasselt.

Contour