6 mei 2024 Gebruikers online: 21
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

Van schermtijd naar beweging: informatieve dagen voor team CBS De Driemaster

Geplaatst op: 22 september 2023

Het team van CBS De Driemaster heeft twee informatieve dagen achter de rug. Dinsdag werd er met veel interesse geluisterd naar een lezing over de gevaren van sociale media. Een dag later kwamen de leerkrachten zelf in beweging. Het team volgde een Rots en Water training, onder leiding van Rots en Water directeur en oprichter Freerk Ykema.

Hoe zit het eigenlijk met schermtijd voor kinderen? En weet je wat je kind online doet en via welke apps? Veel vragen die ook herkenbaar waren voor ouders van de leerlingen van CBS De Driemaster. Dinsdagavond werd er in de school, ook door de meesters en juffen, zeer aandachtig geluisterd naar de lezing over dit onderwerp. Mediapedagoog Marije Lagendijk van Bureau voor Jeugd en Media verzorgde de lezing, en vertelde enthousiast over herkenbare situaties.

Zo vertelde ze dat kinderen bezig zijn met hoe anderen ze zien. Ook raken ze gewend aan vermaak zonder daar enige moeite voor te hoeven doen. Kinderen zitten immers languit op de bank naar het scherm te kijken, en de stroom aan filmpjes komt vanzelf naar je toe. De mediapedagoog vertelde dat ze het zelf juist wel goed en gezond vindt wanneer een kind zich even verveelt, juist omdat het brein dan weer zelf creatief moet zijn om wat te verzinnen.

Lagendijk gaf ouders raad mee om met een open houding zelf thuis het gesprek aan te gaan met de kinderen over sociale media. Maak het bespreekbaar waar de kinderen naar kijken, maar ook wat ze allemaal kunnen tegenkomen. De ontwikkeling gaat zo snel, dat niet alle apps en sites bekend zijn bij de ouders. Een leerzame informatieavond dus voor zowel de leerkrachten als ouders, die zelf soms ook wel eens schermtijd bleken te overschrijden.

Een dag later stond er voor het team van De Driemaster een middag Rots en Water op de agenda. Directeur en oprichter Freerk Ykema kwam nu speciaal zelf de training te geven, aangezien De Driemaster al sinds 2018 een Rots en Water school is en de methodiek geïntegreerd heeft in de school. Dit is een psycho-fysieke sociale training, waarbij het gaat om een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen en jongeren. Door allerlei fysieke oefeningen ervaren kinderen hoe zij voor zichzelf op kunnen komen, grenzen aangeven en anderen kunnen helpen. Dit gebeurt aan de hand van de metaforen rots (voor jezelf opkomen) en water (verbinding met elkaar).

Een jaar geleden heeft het team van De Driemaster een tweedaagse cursus gevolgd, waardoor de leerkrachten zelf ook gecertificeerd zijn om Rots en Water lessen te geven. Op basisschool De Driemaster wordt de methodiek ook in de klas gebruikt.

 

 

Gepubliceerd door Klaas Jansen

Reacties zijn gesloten.

Contour